MESLEK GRUPLARI
“Biz bu filmi birlikte yaptık”
Sinema kolektif üretim alanıdır. Her bireyin katkısı çok değerlidir. Filmin arka jenerikleri tüm çalışanların isimleri ve görevleri ile imzalanır. Böylelikle emek verenler “bu benim filmim” diyerek sahiplenmekte, emeğini dünyaya ilan edebilmektedir.
Dünyadaki hangi ürün tüm emekçilerinin adlarını belirtir ki?
Film Afişi
Siz hiç tek karede film anlatıldığını gördünüz mü?
Evet gördünüz! O tek kare var ya! Sizi yeni bir dünyanın karanlık salonuna doğru sürüklemeye başlıyor... Tek kareye baktığınız ilk an kim bilir hayal dünyanız nasıl bir adrenalin yayıyor kalbinize. Merak, heyecan, karmaşık duygular, peşi sıra gözlerinizde dönmeye başlıyor. O filmi oracıkta siz çekiyorsunuz adeta...
Yukarıdaki satırlardan anlaşılacağı üzere sinemanın en sihirli tek karesinden bahsediyoruz. “Film Afişi”
Film Afişi’ni bu alandaki şirketler ve ekipler efsaneleştirebiliyor. Unutulmaz filmlerin unutulmaz afişleri arasında yer alıyor. Yıllar geçtikten sonra bile tek bir karede anlatılan koskoca filmin duygusal etkisi afişe baktığınız anda yeniden oluşuyor.
Film Afişi; grafik sanatçılığından öteye geçen, film anlatıcılığının tek kareye indirgenmiş halidir. Yalnızca estetik ve sanat değil, güçlü bir prodüksiyonla etkili bir pazarlama stratejisi oluşturması da gerekir. Hikâyeyi anlatmakla kalmaz kitlelere pazarlamayı da başarır.
Film Afişi filmin en değerli, vazgeçilmez unsurudur. Başarılı bir afiş, filmin başarısına da etki eder.
“Masada hallederiz!”
Post Prodüksiyon Süpervizörü
Çok aşina olduğumuz bir söz değil mi “masada hallederiz”
Evet, masada hallederiz çünkü film bir kurgudur. Yalnızca sette çekilen görüntüler değil, eklenecek olanlar, farklı tekniklerle yaratılıp da birleştirilecek olanlar, müzik, ses, renk, efekt, geçişler, kurgu-montaj vb. işlerin bir ahenk içinde kurgulanma ve yönetilme işidir post prodüksiyon. Adı üstünde; yapım sonrası işleri…
Çekim süresinden misli misli uzun süren bir yolculuktur post prodüksiyon. Bir yönetmen için bu süreç en az sette geçirdiği yaratıcı zamanlar kadar yaratıcı ve değerlidir. Bu alanda çalışanlar da sette çalışanlar kadar kalabalık ve oldukça profesyonel ekiplerden oluşur.
Eh tabii bunca çeşitli ve meşakkatli bir işin elbette saat gibi çalışması, hiçbir şeyin aksamaması gerekir. İşte tam bu noktada “Post Prodüksiyon Süpervizörü” sahne alır ki işte o zaman her şey ahenkle ve keyifle ilerler.
Post Prodüksiyon Süpervizörü tüm film teknikleri ve teknolojileri alanında bilgili, tecrübeli, kimi zaman pratik-yaratıcı zekâlı ama her zaman disiplinlidir.
İyi bir Post Prodüksiyon Süpervizörü ile çalışmanın keyfi bir başkadır.
“Gün biter, iş biter arkadaşlar!”
First Assistant Director (1.AD) / Birinci Yardımcı Yönetmen
“Sensiz olmaz, asla yerin doldurulamaz” diyeceğimiz bir görevdir bu. Yönetmenin birinci derecede yardımcısı olarak bilinse de asli görevi filmin tamamına hâkim olmaktır. Hem yapımcının hem yönetmenin sağ koludur aslında. Sette sesi çıkan üstelik avaz, avaz çıkan tek kişidir.
Uygulayıcı yapımcı sessizce setin tüm ihtiyaçlarını karşılarken aslında bu ihtiyaçların belirlenmesindeki temel verinin 1.AD olduğu söylenebilir. Çekim takvimi filmin can damarıdır. Bir taraftan film bütçesinin optimum halde oluşmasını birinci derecede belirleyen etken olması diğer taraftan ise yönetmenin kendi yaratımına odaklanması için seti hazırlar ve yönetir.
İyi bir First Assistant Director, yönetmenin yüksek performansa ulaşmasını sağlarken film bütçesinin en uygun halinin bulunması ve kullanılmasına olanak tanır. Tabii en akılda kalanı ise “paydos arkadaşlar” anonsunu yaptığında aldığı alkışlardır.
Film ekiplerinin sevdiği First Assistant Director’ler daima efsane olmuşlardır. Hep hatırlanırlar. Onların yönettiği setlerde mutluluk hakimdir.
Uygulayıcı Yapımcı / Line Producer
Tabiri caizse ona “filmlerin efendisi” diyebiliriz. Her şey onunla başlar, onunla biter... Senaryo okumak onun için başka bir dünyadır zira her satırında bir bütçe, her sahnesinde bir organizasyon görür. Sete giren sinek bile onun radarındadır. Her bireyi, her emeği, her hakkı düşünmek vazgeçilmez görevidir.
İyi bir uygulayıcı yapımcı oradaysa yapımcısı başarıdan başarıya koşarken, film ekipleri de mutlu mesut üretirler.
"Nam-ı diğer Film Hilesi”
Görsel Efekt
İsveçli ünlü sanat fotoğrafçısı Oscar Gustave Rejlander dünyanın ilk "özel efekt" görüntüsü olarak literatürde yerini alan “The Two Ways of Life” (Yaşamın İki Biçimi) eserini 1857'de
“Manchester Art Treasures Exhibition” (Manchester Sanat Hazineleri Sergisi)'nde göstermesinin ardından 167 yıl geçti.
Sinema alanında ise ilk “sinema filmi görsel efekti” görüntüsü Amerikalı Yönetmen Alfred Clark’ın İskoç Kraliçesi Mary'nin başının kesilmesi sahnesiyle 129 yıl önce 1895 senesinde tarihe kaydedildi.
Günümüze “film hilesi” tanımlamasıyla ulaşan bu teknik gerçek dünyanın “Yetmez ama evet!” dediği noktada devreye giren, sinemacıların sihirli işler yapabilmeleri için başvurdukları yegâne yöntemdir.
Bazen öylesine gerçekçi tasarımlar yapıyorlar ki; Jurassic Park’taki T-Rex’in aslında var olduğuna emin olabiliyoruz. Patlayan volkanların süzülen lavlarına hep inanmışızdır! Ya Jaws’a ne demeli?
Süper kahramanların uçtuğu, dev robotların şehri talan ettiği ya da dinozorların alışveriş merkezinde yürüdüğü doğa üstü fantastik dünyalara yolculuk başlatan GÖRSEL EFEKT dünyası gözbebeğimiz, görsel efekt ve animasyon ekipleri kıymetlilerimizdir.
Storyboard
Senaryo tamamlanınca sol sayfada sahneler sağ sayfada sahne çizimleri olsa kim istemez?
Yönetmen aklındakileri tüm ekibe de oyuculara da kolaylıkla aktarabilmiş olmaz mı?
Yapıma çok faydası olduğu bir gerçek de yapımcıya ne faydası var diyenlere biz bir cevap verelim istedik. Sahne hazırlığı ve çekim süresi azalır. Yönetmen “bu sahneyi nasıl çeksem”den “bu sahneyi nasıl daha da iyileştirsem”e döner. Storyboard için harcanan bütçe mubahtır. Bereket getirir, bütçeye faydalıdır.
Son olarak: Storyboard sanatçılarımızı jeneriklerde yazmayı unutmayalım lütfen!